Lidot var ne tikai sapņos!

Skola

Jautājumi un atbildes

Vai tas ir priekš jums?

Uz jautājumu, vai ir vērts sākt nodarboties ar paraplanierismu, vai tāds hobijs jums der, katrs varēs atbildēt pats pēc lidojuma tandēmā ar instruktoru Rumbulas lidlaukā. Tas ir vienkāršs planējošs lidojums. Pilotu un pasažieri uzvelk gaisā ar speciālās vinčas palīdzību 450 metru augstumā. Instruktors atkabinās no troses, un jūs sākat lēni planēt uz leju. Jūs varēsiet ieraudzīt visu Rīgu, tuvāko apkārtni un jūru. Ja jūs kārojat pēc asākām izjūtām, pilots var izpildīt arī dažus akrobatikas elementus – adrenalīns asinīs garantēts! Ja ar vienu lidojumu liksies par maz – laipni lūgti lidot otro un trešo reizi! Un ja jūs sapratīsiet, ka gribat mācīties un lidot patstāvīgi, varat turpat uz vietas pierakstīties skolā.

Kad notiek apmācība?

Apmācība notiek no aprīļa sākuma līdz septembra beigām Rumbulas lidlaukā, parasti no pulksten 17:00 līdz tumsai, ja ir labs laiks. Sākot ar oktobri līdz marta beigām apmācība notiek tikai brīvdienās vai individuālās pieejas gadījumā dienā (izņēmuma kārtā, ja skolnieks var mācīties tikai darba dienās).

Kur notiek apmācība (teorija un prakse)?

Praktiskās nodarbības notiek darba dienās, kad laika apstākļi ir labvēlīgi (nelīst lietus un vējš nav stiprāks par 5 m/s), Rumbulas lidlaukā, vienā vai otrā galā atkarībā no vēja virziena.

Teorētiskās lekcijas notiek attālinātā veidā.

Kā notiek apmācība?

Apmācība ir iedalīta divos kursos. Praktiskās nodarbības notiek Rumbulas lidlaukā tikai instruktora klātbūtnē.

1. kurss: teorija + praktiskās nodarbības uz lauka (darbs ar spārnu) + lidojums tandēmā ar instruktoru + 12 patstāvīgie lidojumi. Pirmā kursa mērķis ir elementāro iemaņu apguve: pareizs starts, nolaišanās, paraplāna stūrēšana bez klevanšu (bremžu) palīdzības, pagriezieni gaisā, rezerves izpletņa izmešanas imitācija.

 

Pēc pirmā kursa skolniekam jau būs priekštats par šo sporta veidu un būs jāizšķiras, vai viņš grib turpināt apmācību. Ja atbilde ir „Jā, man tas patīk”, viņš sāk apgūt otro kursu. Jāņēm vērā arī tas, ka drīz būs jāiegādājas savs ekipējums, ar ko lidot pēc apmācības pabeigšanas.

 

2. kurss: teorija (meteoroloģija un aerodinamika, Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanas kārtība) + 20 patstāvīgie lidojumi. Uzdevumi: ieskrējiens un spārna bremzēšana (knābiens), spirāle, vingovers, nolaišanās precizitāte, „ausis”, nosēšanās ar „ausīm”, akseleratora izmantošana.

 

Visās praktiskajās nodarbībās tiek lietots skolas ekipējums, un nekādu papildus izmaksu NAV. Ja skolniekam ir savs ekipējums, viņam pienākas atlaide apmācībai. Patstāvīgo lidojumu laikā skolnieks ne tikai mācās vienkārši lidot, bet arī izpilda un apgūst dažādus manevrēšanas paņēmienus, kas nākotnē ļaus viņam droši lidot. Lidojumu laikā instruktors vada skolnieku ar rācijas palīdzību. Pēc apmācības pabeigšanas skolnieks kārto eksāmenu Latvijas paraplanierisma federācijas (LPF) pārstāvja klātbūtnē un saņem starptautiski atzītu pilota licenci.

Kā lai uzzinu, vai šodien ir nodarbības?

Lai varētu informēt skolniekus par nodarbībām, skolai ir izveidota speciāla SMS sistēma. Katras dienas rītā vai dienu iepriekš skolnieks saņem īsziņu par to, kur un cikos notiks nodarbības. Lai piereģistrētos SMS sistēmā, izmantojiet SMS sistēmas izvēlni lapas augšā.

Cik ilgi jāmācās?

Apmācības process ilgst 1-2 mēneši, ja skolnieks regulāri ierodas nodarbībās. Ja viņš apmeklēs nodarbības reti, tad arī efektivitāte būs zema un viņš mācīsies 3 mēnešus. Ziemā nodarbības notiek reti, tāpēc termiņš palielinās līdz pat 6 mēnešiem. Apmācības ilguma rekordi: īsākais – 2 nedēļas, garākais – bezgalīgi ilgs laiks - cilvēks trenējās uz zemes, bet tā arī  patstāvīgi nelidoja – gadās arī tā.

Cik augstu vinčo? Cik ilgs ir viens lidojums?

Lidojuma augstums Rumbulā sasniedz 300 - 400 metrus, dažreiz līdz 450 metriem (spirāles izpildīšanai). Augstāk nedrīkst: to nosaka Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanas noteikumi. Mācību lidojuma ilgums ir 4 - 8 minūtes. Citās Latvijas vietās var lidot arī augstāk (atļautais augstums ir 3000 m) – tur klubs lido brīvdienās, un pareizos apstākļos, pilots var pavadīt gaisā vairākas stundas. Šobrīd Latvijas rekords ir 6 stundas 50 minūtes, veiktā distance 251 km.

Vai piezemējoties sitiens pret zemi ir stiprs?

Ja pareizi sabremzē spārnu pirms piezemēšanās, tad tas ir tāds pats, kā izkāpjot no gultas. Bet tas ir ideāls variants, biežāk izjūtas ir kā nolecot no taburetes.

Vai lidojuma laikā pilotam ir rezerves izpletnis?

Vienmēr ir!!! Lidojumi vinčojoties bez rezerves izpletņa ir AIZLIEGTI!!!

Vai rezerves izpletnis kādreiz tika izmantots?
Jā, pēdējo 10 gadu laikā izpletnis Latvijā tika izmantots divreiz – tikai neveiksmīgo akrobātisko triku rezultātā. Parastajos lidojumos rezerve NEKAD nav izmantota. Ārpus Latvijas, lidojot kalnos, izpletnis ir izmests divreiz. Iemesli – laika apstākļu nepareizais novērtējums un neizdevies akrobātiskais triks. Rezerves izpletņa izmešana ir viens no SIV (simulation incident en vol) kursa uzdevumiem, ko izpilda virs Rīgas HES ūdenskrātuves, kur to dara drošos apstākļos.
Kā mēs paceļamies gaisā?
Tā kā Latvijā nav kalnu, gaisā var nokļūt ar speciālās (pasīvās vai aktīvās) vinčas palīdzību. Pasīvās vinčas darbības princips: vinča ar 1000 m garu trosi un regulējamu bremzēšanas sistēmu ir uzstādīta uz automašīnas jumta, un paraplānu ar pilotu uzvelk pret vēju kā gaisa pūķi. Kad augstums ir pietiekams, pilots atkabinās no troses un sāk brīvo lidojumu. Lai trose nekristu ļoti ātri zemē, pie tās gala ir piestiprināts mazs izpletnis, kas to piebremzē, un vinčotājs ietin trosi atpakaļ pirms tā nokrīt uz zemes. Ja runa ir par aktīvo vinču, tad tās trose no paša sākuma ir iztīta un atrodas uz lauka. Vinča stāv nekustīgi un velk pilotu. Atkabināšanās un troses satīšana notiek tāpat, kā pasīvajai vinčai.
Kur Latvijā var lidot bez vinčas?

Bez vinčas Latvijā var lidot vēja dinamiskās sablīvēšanas vietās (dinamikā) pie paugura, nogāzes, kalna vai kraujas. Latvijā ir trīs lieliskas vietas dažādiem vēja virzieniem: Jūrkalne, Saulkrasti un Skrīveri. Lidojumu augstums nav liels (ap 30 m virs reljefa), bet lidot var visas dienas garumā, kamēr pūš ātruma un virziena ziņā pareizs vējš. Jūrkalne ir ideāla vieta. Skrīveros ir pašaurs un vairāk piemērots pilotiem ar pieredzi, lidošanai Saulkrastos pie Baltās kāpas nepieciešamas ļoti labas spārna vadīšanas iemaņas, jo starta vieta ir šaura un ar šķēršļiem, šī lidošanas vieta paredzēta pilotiem ar pieredzi.

Vēl Latvijā var „palēkāt” no kalna Pedvālē un citās vietās, bet tas ir garlaicīgi un neproduktīvi.

Cik ilgi var lidot bez motora?
Termālajos laika apstākļos viss ir atkarīgs no pilota meistarības. Lidojums var ilgt sākot ar 10 minūtēm līdz pat 5-6 stundām. Arī dinamikā (piemēram, Jūrkalnē) var lidot stundām ilgi.
Cik ilgi var lidot ar motoru?
Ar motoru var lidot no 2 līdz 4 stundām. Viss ir atkarīgs no degvielas tvertnes tilpuma un vēja. Ja lidosiet pret vēju un nemitīgi piedosiet gāzi, degviela beigsies jau pēc pāris stundām.
Vai pastāv kādi vecuma ierobežojumi?

Paraplāna pilota licenci var iegūt no 12 (divpadsmit) gadu vecuma (augums ne mazāks kā 1.50m un svars – ne mazāk kā 45kg). Pretendentiem, kas ir jaunāki par 18 (astoņpadsmit) gadiem un vēlas iegūt paraplāna pilota licenci, izvēlētās paraplānu pilotu skolas personālam jāuzrāda abu vecāku (vai likumisko pārstāvju) rakstiska atļauja, izziņa no ģimenes ārsta, apliecinot, ka nepastāv ierobežojumi, lai persona nodarbotos
ar paraplanierismu. 

Vai drīkst pirkt lietoto ekipējumu?
Drīkst, ja jums ir zināms, kā un cik ilgi ar to ir lidojis iepriekšējais saimnieks. Bet katrā gadījumā vajadzētu konsultēties ar instruktoru.
Kas notiek pēc apmācības pabeigšanas?
Kad esat izgājis apmācības kursu, jūs varat kārtot teorētisko (50 jautājumi) un praktisko eksāmenu klāt esot Latvijas paraplanierisma federācijas (LPF) pārstāvim un saņemt licenci. Pēc tam jums ir jāizvēlas kāds no variantiem:
a) iestāties jebkurā klubā un lidot ar kluba vinču;
b) pirkt motoru un mācīties ar to lidot, lai nebūtu atkarīgs no klubiem;
c) kļūt par neatkarīgo pilotu (ērgli) un lidot vai nu Jūrkalnē un Skrīveros, vai nu ar kāda kluba vinču, maksājot par katru ievilkšanu.
Kā notiek motoru apmācība?
Lai mācītos lidot ar motoru, jums būs jāiegadājas savs motors. Instruktors sniegs jums niepieciešamās teorētiskās zināšanas, un jūs, kad iepazīsieties ar tehniku uz zemes, lidosiet un izpildīsiet uzdevumus gaisā instruktora pavadībā.
Vai arī meitenes mācās lidot?
Jā, skolas „Adrenalīns” pastāvēšanas laikā licenci saņēma 12 meitenes.
Vai ir risks iegūt traumu?
Risks iegūt traumu pastāv jebkurā sporta veidā.
Kādu apģērbu izvēlēties praktiskajām nodarbībām?
Jums jābūt sporta apovos (vēlams ar cietu pēdu) un jakā vai kreklā ar garām piedurknēm.
Vai ir vēl kādi papildus kursi?

Termālo lidojumu maršrutu lidojumu kursi tiek rīkoti braucienos uz kalniem. Kursā ir iekļautas lekcijas un praktiskie lidošanas uzdevumi.  Piemeram tradicionālajā braucienā uz Bassano

Kvalifikācijas paaugstināšanas kursi SIV tiek organizēti ik gadu vasarā (jūnija beigās – jūlija sākumā) virs Rīgas HES ūdenskrātuves. Piloti imitē un novērš dažādus bīstamus lidošanas režīmus un spārna sakļaušanos, izmet izpletni un iemācās dažas aerobātikas figūras.

Kas ir klubs?
Klubs – tā ir sabiedrība, kurā visiem pilotiem ir vienādas tiesības. Kluba piloti paši lemj, kur un kad klubs lidos, kā arī uz kurieni un uz cik ilgu laiku brauc lidot uz kalniem. Klubam ir savas tradīcijas, daži noteikumi un gada maksa. Biedra gada maksa ir 70 eiro vai 300 eiro - detalizēti šeit.
Made by kalichava